لاکهید اف-۱۱۷ نایت‌هاوک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
F-117 Nighthawk
Top view of angular aircraft banking left while flying over mountain range
یک اف-۱۱۷ در آسمان نوادا (سال ۲۰۰۲)
کاربری هواگرد تهاجمی شناساگریز
کشور سازنده آمریکا
تولیدکننده لاکهید کرپوریشن
نخستین پرواز ۱۸ ژوئن ۱۹۸۱؛ ۴۲ سال پیش (۱۹۸۱-18}})
معرفی‌شده در اکتبر ۱۹۸۳؛ ۴۰ سال پیش (۱۹۸۳}})
بازنشستگی ۲۲ آوریل ۲۰۰۸
وضعیت از سال ۲۰۲۲ به عنوان هواپیمای آموزشی استفاده می‌شود.
کاربر اصلی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا
تعداد ساخته‌شده ۶۴ (۵ عدد YF-117 و ۵۹ عدد F-117)
توسعه‌یافته از لاکهید هو بلو

اف-۱۱۷ نایت هاوک (به معنای شاهین شب)، هواپیمای ضربتی (حمله زمینی) پنهان‌کار تک‌سرنشین و دو موتوره است که توسط شرکت لاکهید برای نیروی هوایی ایالات متحده ساخته شد و اولین هواپیمای ساخته شده بر اساس فناوری شناساگریزی است.

نمایشی از پرواز اف-۱۱۷

پروژه این هواپیما پس از دوره‌ای از آزمایش‌های پرواز به موفقیت رسید و اولین نمونه قابل پرواز در سال ۱۹۸۲ تحویل داده شد. وجود این هواپیما در سال ۱۹۸۸ به‌طور رسمی تأیید شد و تولید آن در سال ۱۹۹۰ متوقف شد.

طراحی[ویرایش]

در سال ۱۹۷۴ ایده این هواپیما توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا به بخش پروژه‌های سری لاکهید معروف به اسکانک وورکز داده شد. به این صورت که هواپیمایی طراحی شود که با انعکاس کمترین میزان نور، امواج رادار و امواج فروسرخ در برابر سیستم‌های هشدار الکترونیکی دشمن پنهان بماند. نمای این هواپیما مثلثی شکل بوده و دمهای به عقب برگشته با زاویه‌ای بازدارد. سطح این هواپیما با صفحات صافی پوشیده شده که امواج راداری را از فرستنده دور کرده و همچنین از موادی پوشیده شده که امواج راداری را جذب کند. اف-۱۱۷ توسط دو موتور توربوفن جنرال الکتریک نیرو می‌گیرد که جهت کاهش امواج مادون قرمز فاقد پس‌سوز بوده و لذا پرواز با سرعت ماورای صوت را برای هواپیما میسر نمی‌سازد. مهمات هواپیما شامل بمبهای لیزری و موشکهای ضدرادار و مادون‌قرمز داخل هواپیما حمل می‌شوند. با استفاده از تجهیزات دیجیتال و ماهواره این هواپیما برای ناوبری احتیاجی به رادار خود ندارد.

سوابق عملیاتی[ویرایش]

بیشترین نقش این هواپیما در جنگ اول خلیج فارس بود که در طی آن عملیات‌های مهم زیادی را با موفقیت انجام داد. در این جنگ، شاهین شب بسیار موفق، دقیق و هوشمندانه عمل کرد به‌طوری که اهدافی در عمق بغداد را علی‌رغم وجود بیش از ۲۰۰۰ پدافند هوایی فشرده نیروهای عراقی، شناسایی و منهدم نمود یا اطلاعات و موقعیت آن‌ها را برای سایر جنگنده‌ها جمع‌آوری و ارسال نمود.

سوانح[ویرایش]

تاکنون دو سانحه مهم باعث سقوط دست کم دو فروند اف-۱۱۷ گشته‌است:

  • سقوط یک فروند اف-۱۱۷ در طی نمایشگاه هوایی بالتیمور در ۱۴ سپتامبر ۱۹۹۷[۱]
  • دو فروند اف-۱۱۷ در طول جنگ کوزوو توسط موشک ضدهوایی سام-۳ نیروهای صربستان در ۲۷ مارس ۱۹۹۹ سرنگون شد و یک فروند نیز با آسیب به پایگاه برگشته است. به گفته زلتان دانی فرمانده واحد پدافندی که این هواپیما را سرنگون کرد نیروهای او زمانی که این اف-۱۱۷ محفظه بمب خود را باز کرد و تابش راداری آن افزایش یافت آن را بر روی رادارهای خود مشاهده کردند. خلبان هواپیما اجکت کرده و توسط یک واحد جستجو و نجات آمریکایی نجات داده شد.[۲]

مشخصات فنی[ویرایش]

نمودار شماتیک لاکهید اف-۱۱۷آ

منبع اطلاعات موزهٔ ملی نیروی هوایی آمریکا و نیروی هوایی آمریکا[۳] [۴]

مشخصات عمومی

عملکرد

جنگ‌افزار

  • ۲ × internal weapons bays with one hardpoint each (total of two weapons) equipped to carry:
  • منابع[ویرایش]

    1. "Missing fasteners identified as cause of F-117 crash" (به انگلیسی). سی ان ان. ۱۲ دسامبر ۱۹۹۷. Retrieved 6 بهمن 1388. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
    2. "Serb discusses 1999 downing of stealth" (به انگلیسی). روزنامه USAToday. ۲۶ اکتبر ۲۰۰۵. Retrieved 6 بهمن 1388. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
    3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Nat_Museum_factsht وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
    4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام AF_history وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
    5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام fas وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
    • F-117. (2009). Encyclopædia Britannica. Ultimate Reference Suite. Chicago: Encyclopædia Britannica.